Pablo Software Solutions
         Kupujeme ojetý VW Sharan

(05. 02. 2004 13:00)













Velkoprostorová auta, jejichž módu začal francouzský vůz Renault Espace, dnes patří k významnému segmentu automobilového trhu. Proto je nabízí každá významná automobilka, přestože jejich nástup mnohé zaspaly. Začátek devadesátých let ješt
ě byla takzvaná empívíčka na pár vyjímek čistě francouzskou záležitostí. V roce 1995 ale přišel zlom. Kromě dalších značek vyrukoval s novým velkoprostorovým vozem i koncern VW, tedy Volkswagenem Sharan a Seatem Alhambra. Tohle auto vzniklo jako společný projekt koncernu VW a evropské odnože automobilky Ford, který svou verzi nazval Galaxy.
Řeč je sice o třech různých autech, ale jde o technicky totožné vozy, které se vyráb
ěly a ještě stále vyrábějí na jedné lince v Portugalsku. Přestože dnes tedy budeme mluvit hlavně o nejžádanějším sharanu, informace se budou

týkat celého trojlístku uvedených aut. Sharan i galaxy byly představeny v roce 1995, zatímco Seat Alhambra až o rok pozd
ěji. Tyto vozy si své místo na trhu našly velmi rychle a úspěšně. V roce 2000 prodělal modelový trojlístek sharan, galaxy, alhambra výrazný facelift a v této podobě se s mírným každoročním omlazením vyrábí až dodnes. Zatím to nevypadá, že by zmíněné automobilky spěchaly s předvedením nové generace. Rozdíly mezi trojčaty najdete hlavně na přední masce, u zadních světel a na palubní desce. Zajímavé je, že pozice těchto vozů je na trhu s ojetinami rozdílná. Je to dáno odlišným vnímáním značek na našem konzervativním trhu.
"VW Sharan si na trh ojetých aut stojí pom
ěrně dobře, ale na druhou stranu bychom měli případného zájemce upozornit na to, že pokud se bude snažit a porozhlédne se i po vozech dalších dvou značek má šanci zakoupit totožný vůz za podstatně nižší cenu," radí znalec ojetých aut z ústavu IBS Expert Petr Kunzl.















I po deseti letech výroby znamenají modely sharan, alhambra a galaxy ve své tříd
ě solidní standard. Přesvědčují především dobrými jízdními vlastnostmi, osvědčenými, výkonnými a hlavně úspornými dieselovými motory. V době svého uvedení si pochvalu zasloužil i vnitřní prostor a jeho variabilita, ale to už dnes přece jen neplatí. Konkurence je většinou dál. Kritiku si zaslouží často nedbalé zpracování interiéru a podle hodnocení TÜV i podprůměrná spolehlivost, a to především v počátcích výroby. To je ale podstatná slabina prakticky všech vozů MPV, což je dáno jejich velkou kilometrickou zátěží oproti většině ostatních osobních aut. Nejčastější závady sharanu a spol. přidává odborník na ojetá auta z Auto Pointu Jan Kupec.
"Občas se objevuje vadné výfukové potrubí, zvlášť u modelů do roku 1996. U zážehových motor? vypoví občas službu přídavné topení a u modelů do roku 1997 se občas objevuje nepříjemný zápach z klimatizace. Dal bych si také pozor na vým
ěnu rozvodového řemenu."













Všechny tři vozy využívaly a využívají shodné motory. Až na výjimku, kterou je pod kapotou Fordu Galaxy benzínový motor 2,3. Krom
ě něj napočítáte v nabídce 8 motorů, z toho polovinu velmi žádaných naftových agregátů TDI o objemu 1,9 s různými výkony. Odborníci většinou nedoporučují benzínové verze, které jsou s ohledem na nijak oslnivý výkon dost žíznivé. Za zmínku stojí ještě existence sharanu s pohonem všech kol nazvaná Syncro, která je k dispozici od roku 1997. Pokud netrváte na tom, že musíte mít volkswagen, doporučujeme se poohlédnout radši po ojetých modelech alhambra nebo galaxy. Za menší peníze totiž dostanete takřka totéž.

"Ceny sharanu začínají na hranici 200 000 korun a prakticky pod ní neklesají. Pom
ěrně rychle cena roste a modely z roku 1998 se vznětovými motory už překračují 300 000 korun. Pokud se podíváme na nejnovější modely na trhu ojetých aut, tedy vozy z roku 2000, pak bude cena atakovat hranici půl milionu korun," konstatuje Petr Kunzl z IBS Expert orientační ceny pro VW Sharan.









"Přední nárazník na VW Sharan pro provedení dvoulitr benzín pořídíme za 5 200 korun, u motoru TDI je to 5 400 korun, tlumič výfuku u benzínového provedení za 3 100, u dieselového za 2 200 korun a přední sv
ětlomet 3 200korun," dodává orientační ceny náhradních dílů na VW Sharan Jan Kupec.

Historie pohonných jednotek a karosářských variant:

1995 : uvedení modelu
1996 : začátek prodeje
       2.0 - 85 kW, 2.8 - 128 kW
       1.9 TDi - 66 kW a 81 kW
1997 : provedení Syncro 4x4
1998 : 1.8T - 110 kW
2000 : výrazný facelift
       2.8 - 150 kW
       1.9TDi - 85 kW
2003 : 1.9TDi - 96 kW
Plusy a minusy:

+jízdní vlastnosti
+ dieselové motory
+ nadčasový design

- žíznivé zážehové motory
- zpočátku horší kvalita
- v případ
ě VW vyšší ceny